Προτεινόμενη Διπλωματική εργασία Προπτυχιακού προγράμματος Σπουδών
Ο στόχος της διπλωματικής εργασίας είναι ο σχεδιασμός και η ανάπτυξη ενός μηχανισμού δυναμικής προσαρμογής επιπέδου δυσκολίας και η ενσωμάτωσή του σε μια υπάρχουσα εφαρμογή παιχνιδιών σοβαρού σκοπού για γνωστική εξάσκηση ανθρώπων τρίτης ηλικίας με ήπια γνωστική εξασθένηση.
Η Δυναμική Προσαρμογή Δυσκολίας (Dynamic Difficulty Adjustment - DDA), γνωστή ως DDA, είναι μια θεωρία που αφορά το πεδίο του σχεδιασμού παιχνιδιών σοβαρού σκοπού. Ο βασικός άξονας της προσέγγισης αυτής, στηρίζεται στο ότι η δυσκολία ενός παιχνιδιού πρέπει να αλλάζει δυναμικά σύμφωνα με την επιδεξιότητα και την απόδοση του παίκτη. Καθώς αυξάνεται το επίπεδο δυσκολίας, αυξάνεται και η δυσκολία του παιχνιδιού και το εκπαιδευτικό περιεχόμενο. Για να διασφαλιστεί η κατάκτηση του γνωστικού και εκπαιδευτικού περιεχομένου του κάθε παιχνιδιού, κρίνεται αναγκαία η σταδιακή αύξηση της δυσκολίας του περιεχομένου αυτού, το οποίο θα πρέπει να αυξάνεται με αργό και σταθερό ρυθμό και μερικές φορές ένα ευκολότερο περιεχόμενο να επανεξετάζεται στα υψηλότερα επίπεδα δυσκολίας. Απαραίτητη προϋπόθεση για την ανάπτυξη ενός τέτοιου μηχανισμού δυναμικής προσαρμογής είναι η δυνατότητα επιλογής από μια ποικιλία περιεχομένου. Ο μηχανισμός, θα είναι υπεύθυνος για την προσαρμογή παραμέτρων και στοιχείων του εκάστοτε παιχνιδιού (π.χ. διαθέσιμος χρόνος απόκρισης, πλήθος ερεθισμάτων, μήκος λέξεων, κ.ά.).
Για τις ανάγκες της διπλωματικής θα δοθεί μια συγκεκριμένη εφαρμογή που περιλαμβάνει παιχνίδια σοβαρού σκοπού που σχεδιάστηκαν για την ενίσχυση των γνωστικών λειτουργιών μέσω ασκήσεων που εστιάζουν σε διάφορους γνωστικούς τομείς. Η εφαρμογή έχει αναπτυχθεί σε περιβάλλον Unity και μπορεί να χτιστεί είτε για Android είτε για WebGL πλατφόρμες. Η τρέχουσα εφαρμογή δίνει τη δυνατότητα να επιλέξουμε χειροκίνητα την εκτέλεση των παιχνιδιών σε διαφορετικά επίπεδα δυσκολίας ανάλογα και με τις δυνατότητες των συμμετεχόντων. Στο πλαίσιο της εργασίας θα σχεδιαστεί ένας μηχανισμός δυναμικής προσαρμογής του επιπέδου δυσκολίας που θα λαμβάνει υπόψη στοιχεία όπως:
1. Τα χαρακτηριστικά του χρήστη (φύλλο, ηλικία, τρέχον γνωστικό επίπεδο)
2. Πρόσφατα δεδομένα χρήσης (του current game session, π.χ. αν δεν απαντά σωστά x% των ερωτήσεων στο Level 1 δεν μπορεί να πάει στο Level 2, αντίστοιχα από το Level 2 στο Level 3).
3. Ιστορικά δεδομένα χρήσης (αν ιστορικά έχει απαντήσει σωστά x% των ερωτήσεων στο Level 1 μπορεί να πάει στο Level 2, αντίστοιχα από το Level 2 στο Level 3).
4. To 3 υπερισχύει του 2, δηλαδή αν το 3 είναι true και το 4 false προχωρά στο επόμενο επίπεδο.
5. Άλλα κριτήρια που θα προκύψουν από την έρευνα της διπλωματικής
Επιπλέον, για να λειτουργήσει σωστά ένας μηχανισμός δυναμικής προσαρμογής θα χρειαστεί να εμπλουτιστεί για κάθε ένα από τα παιχνίδια της εφαρμογής το σχετικό περιεχόμενο. Για παράδειγμα, για ένα παιχνίδι παζλ, θα πρέπει να εμπλουτιστούν οι διαθέσιμες εικόνες, ενώ για ένα παιχνίδι εξάσκησης της γλώσσας (π.χ. συνώνυμα-αντώνυμα) θα πρέπει να εμπλουτιστεί το σχετικό λεξιλόγιο
Κατανεμημένα Συστήματα
Προηγμένα Θέματα Γλωσσών Προγραμματισμού
Τεχνολογία Λογισμικού
Προγραμματισμός σε Android
Zohaib, M. (2018). Dynamic difficulty adjustment (DDA) in computer games: A review. Advances in Human-Computer Interaction, 2018.
Lopes, R., & Bidarra, R. (2011). Adaptivity challenges in games and simulations: a survey. IEEE Transactions on Computational Intelligence and AI in Games, 3(2), 85-99.